ایده های هنری

تکنیک پتینه با ورق طلا، نقره، مس و قلع

ideahonari | پنجشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۱۳ ب.ظ

تعریف : از این روش پتینه کاری در محصولات سفالی، گچی، شیشه ای و چوب می توان استفاده نمود که بنا بر سلیقه، تمامی سطح کار یا فقط قسمتی از کار به وسیله ورق طلا پوشانده می شود.


مواد لازم :


ورق طلا، چسب مایع یا چسب چوب


نحوه اجرا :


در شروع کار، ابتدا اثر را با چسب مایع چوب رقیق آغشته می کنیم و یک لایه چسب می زنیم. سپس یک لایه نازک از ورق طلا یا ( رنگ های دیگر ) را روی سطح کار به طور آهسته قرار داده و به سمت کار هدایت می کنیم ( منظور این است که هدایت ورق، سمت خودمان نباشد ). سپس به وسیله دست یا پنبه به طور آهسته و نرم به ورق فشار وارد می کنیم تا ورق ما چسبندگی لازم را پیدا کرده و به کار بچسبد. توجه داشته باشید که بنابر سلیقه می توان از ورق طلا به صورت مسطح و صاف و یا چروک داده شده استفاده کرد. حال در این بخش می خواهیم به نحوه پتینه کاری ورق طلا یا ورق های رنگی دیگر بپردازیم. 


انواع روش پتینه ورق طلا یا ورقه های رنگی مشابه

مواد لازم :


ورق طلا، رنگ قهوه ای، ضد زنگ اخرایی، رنگ خاکستری، مشکی، آبی، مسی، بنفش ( به عنوان زیر رنگ )، لاک الکل، رنگ روغنی سفید یا رنگ اکرولیک سفید، پنبه، دستمال شاپان، رنگ قهوه ای تیره


الف : روش اول


ابتدا به عنوان زیر رنگ، از ضد زنگ اخرایی استفاده کرده و سپس ورق طلا را به سطح کار می چسبانیم و اجازه می دهیم تا کار خشک شود. پس از خشک شدن، نقاط و سطوحی از ورق استفاده شده را به دلخواه پاک کرده تا زیر رنگ ما نمایان و مشخص شود. 


ب : روش دوم


در صورتی که هدفمان ورق نقره باشد، در این روش از زیر رنگ خاکستری تیره یا روشن استفاده می شود. پس از رنگ آمیزی سطح اثر، ورق دلخواه را روی کار می چسبانیم.


توجه : رنگ خاکستری ترکیبی از زرد، آبی و قرمز می باشد.


ج : روش سوم


در صورتی که هدفمان پتینه مسی باشد :


ابتدا از زیر رنگ مشکی یا آبی یا مسی و یا بنفش استفاده کرده و در نهایت ورق مسی را روی سطح کار می کشیم و به نحوی که قبلاً گفته شد، آن را روی کار می چسبانیم.


نکته : به یاد داشته باشیم که در تمامی روش های گفته شده در این تکنیک، مرحله نهایی، زدن الکل به سطح کار و پوشاندن آن با این ماده می باشد که باعث شفافیت و براق تر شدن ورق طلا می شود. 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی